TERUG NAAR WANDELINGEN
WANDELINGEN IN DECEMBER 2005

DINSDAG 6
Vilsteren:
Een bekende route in Vilsteren. Ditmaal in omgekeerde volgorde, dan ziet alles er weer anders uit. Lekker temperatuurtje van 7 graden en droog. Eenmaal terug bij de auto gingen Ria, Rita en Joke alvast naar Zwolle terug. De rest liep in totaal ruim 9 kilometer. De koffie bij de VII Deugden in Dalfsen smaakte prima.

WOENSDAG 7
Dalfsen:
Vertrokken van de bekende parkeerplaats bij Huize Den Berg. Maar nu richting station en via het bos naar de diezerstraat.

Via de Aalshorst toch ruim 8 kilometer gelopen door de prachtige omgeving.

DINSDAG 13
Omgeving Hattem:    Groot Stokkert
Wij hebben vandaag de gele route gelopen. Een tamelijk korte route, nog geen 5 kilometer. Wij hebben daarom de tocht vervolgt naar het centrum Groot Stokkert en hebben daar heerlijk koffie gedronken. Iedereen kreeg er een lekker koekje bij, behalve Gerrit. Bij het afrekenen werd dit ruimschoots door de bediening goed gemaakt. Hij mocht hoogstpersoonlijk in de trommel graaien en twee koekjes was toegestaan. Niemand hoeft te raden hoe bescheiden Gerrit geweest is. Jan had weer moeilijkheden met zijn stappenteller. En dit was al weer een nieuwe. Afwachten hoe hij dit gaat oplossen.

WOENSDAG 14
Omgeving Ommen:    Junne  Arriën
Even voorbij Ommen hebben we  de Junner Koelanden tocht gelopen. Het was een mooie wandeling  van ongeveer 8 kilometer door een heel afwisselend gebied. Eerst liepen we door een bosgebied, toen bij een paar boerderijen langs, daarna door een weide/landbouwgebied. Weer door een bos naar de Vecht. Daar zagen we een kudde kleine paarden die nieuwsgierig op ons afkwam rennen, maar wegliepen als je dichterbij kwam.
In dit gebied  jeneverbessen en heel veel soorten mos,  wat er op de heel  licht glooiende grond  heel mooi uitzag.
Ook In dat stukje  stonden we ineens voor Waterschapsheuvel. Omdat het laat in de morgen was hebben we geen konijnen gezien.
Wat we wel zagen, vrij snel nadat we dat gebied uit waren, waren vier reeën in de weilanden voor ons, die heel stil stonden te kijken en luisteren, maar op een gegeven moment toch wegrenden.  Het laatste stuk ging weer door het bos met uitzicht op moerasgebied. Na deze mooie wandeling hebben we
in Ommen bij grand café Jipp  genoten van een gezellig samenzijn en een heerlijke aangeklede koffie.

DINSDAG 20
De Zoogenbrink is een onderdeel van het landgoed Nijendal op de overgang van het IJsseldal naar de hogere zandgronden .
Nijendal grenst aan andere landgoederen, zoals de Haere, waar we ook al eens gewandeld hebben.  Het is een afwisselend gebied met bossen en lanen, akkers, weilanden, houtwallen en bomenrijen. Oorspronkelijk was het één landgoed, Groot Hoenlo, dat al in de dertiende eeuw bestond.
Boerderij Zoogenbrink is gerestaureerd en ingericht als informatiecentrum. Er is ondermeer een tentoonstelling over het landgoed en over de IJsseluiterwaarden bij het naburige Fortmond.
We hebben heerlijk gewandeld en na afloop met z’n allen in de auto van Gerrit (groepsvervoer, mag alles) naar Wijhe, waar we koffie gedronken hebben in de tapperij/eetcafé “de Sallandse kamer”. Gezellig bij de open haard.

WOENSDAG 21
Heerde:
De Tonnenberg is een onderdeel van de Kamperklippen. Start van de wandeling in de buurt van het Heerderstrand.  Afstand ongeveer 6 km.  We hebben deze tocht vaker gelopen, het is één van onze favorieten.
De Kamperklippen zijn in de ijstijd gevormde heuvels. Deze "klippen" zijn begroeid met heide en naaldbos. In het afwisselende gebied met fraaie uitzichten leven diverse planten en dieren.
We hebben weer prettig gewandeld, geklommen en uitgekeken. Na afloop koffiegedronken bij de  Koekeloere  in Heerde, waar we tot vermaak van de Heerdenaren onze schoenen  midden in de winkelstraat moddervrij sprongen. Dit naar voorbeeld van Jan.  Sommigen onder ons dachten dat ze dat niet meer konden, maar het bleek me te vallen.

DINSDAG 27
Hattem:         Vogelensangh Afrit 30 rechtsaf richting Wezep
Hoewel het gisteren had gesneeuwd, is er volgens het KNMI geen sprake van een witte kerst.
Daar spreekt men pas van als er de volle twee kerstdagen sneeuw ligt. Niettemin hadden wij vanochtend een sneeuwlandschap en dat was weer eens wat anders. De blauwe route die wij liepen was als het ware weer nieuw. Niet nieuw waren de Schotse Hooglanders. Het zijn imposante beesten: de lange ruwharige vacht en vooral natuurlijk de indrukwekkende horens. Ze zijn het hele jaar buiten en de sneeuw deert hen niets. We kunnen er koelbloedig langslopen want ze gunnen ons geen blik waardig.

WOENSDAG 28
Ommen:    Landgoed Eerde
We hebben de blauwe route van Staatsbosbeheer gelopen en zijn daarna de weg overgestoken naar de Steile Oever, wat een onderdeel is van het natuurgebied Eerde van Natuurmonumenten. Totaal was de wandeling  ongeveer 6,5 km. Het was lekker koud wandelweer.
We liepen eerst de blauwe route door een gevarieerd bosgebied met naald- en loofbomen, heide, vennen, stuifzand en bosmeertjes in het hogere gebied tussen de dalen van de Vecht en de Regge. De Uitkijktoren (op eigen risico te beklimmen) zijn we maar voorbij gelopen.
Terug op de parkeerplaats heet Steile Over) zijn we de weg overgestoken naar "De Steile Oever".
Dit is een oude  of "dode" arm van de rivier de Regge. Het is een heel mooi stukje natuur. Vanaf de hoge oeverwal hadden we een prachtig uitzicht over het gebied.
We hebben weer koffie gedronken bij Jipp Grand cafe. De koffie is daar altijd "aangekleed" en iedere keer dat we daar tot nu toe waren, was Joke er niet bij.
Dat hebben we nu goed gemaakt en het was er als altijd heel gezellig en de koffie was mede dankzij de slagroom enz. ook heel lekker. Na Nieuwjaar lijnen we het er allemaal weer af, wat vast goed gaat dankzij onze Nordic Walking  Klets Club.