HOME | LOCATIES | WANDELINGEN | NIEUWS
dinsdag 28 november: Ommen, Arriër-Esch route
woensdag 29 november: Ommen, Steger-Esch route

WANDELING OP WOENSDAG 1 NOVEMBER 2006: HATTEM

Ria, Rita, Michaël en Rob gingen vandaag ook naar Hattem, nu echter om te wandelen op de Molecaten en omstreken. Al snel na vertrek viel er een hevige bui van nog geen 5 minten en voor de rest was het heerlijk weer en scheen de zon regelmatig. We liepen ook daar de bossen bij de Olde Spijker en zagen de Spaanse Graven. Dit was een verdedigingsschans met wal en gracht er omheen, die tijdens de 80 jarige oorlog werd gebruikt.
Het Spijker was oorspronkelijk een opslag plaats voor koren. Daar werden de "tienden", een belasting bestaande uit een tiende deel van de oogst, opgeslagen en geadministreerd. Ook diende het wel tot verblijfplaats van de landheer, wanneer deze zijn landerijen inspecteerde. Daarna kwamen we langs herberg Molecaten met vlak daarachter een oude watermolen. Dit was de op één na oudste papiermolen van de Veluwe.  Vlak voorbij de papiermolen lag het statige Huis Molecaten, een zogenaamde Havezate. © Rob

WANDELING OP DINSDAG 7 NOVEMBER 2006: OLST

We gingen met z’n vieren, te weten Michael, Dinie, Joke en Jan op weg naar Olst om te Nordic Walken op de Zoogenbrinck waar we voor het laatst gelopen hadden op 24 mei van dit jaar. Het weer was goed en het was mooi in het bos en de landerijen. Ook zagen we veel verschillende paddestoelen. Jammer genoeg had niemand een fototoestel bij zich. We liepen een combinatie van de rode en blauwe route.
Joke liep na lange tijd weer met haar "poles" maar kreeg na een tijdje toch weer last van haar arm. Terug bij de auto gekomen hadden we ongeveer 5.5 km gelopen. We waren nog niet moe genoeg om naar huis te gaan, dus liepen we nog een gedeelte van de blauwe route. Daarna gingen we koffie drinken op uitdrukkelijk verzoek van Dinie bij hen thuis, waar we diepzinnige gesprekken gevoerd hebben. Dat was weer eens anders dan verjaardag vieren en geintjes maken. Al met al was het een geslaagde morgen, al misten we de andere walkers wel een beetje. © Jan

WANDELING OP WOENSDAG 8 NOVEMBER 2006: EPE

Als altijd verzamelen bij Jan. We bleken met z'n zevenen te zijn, dus er waren twee auto's nodig. We besloten tot een mannenauto met Rob, Jan en Michaël en een vrouwenauto met Thea, Ria, Rita en Dinie. Rob en Thea zouden rijden. Dat bleek voor Thea toch nog wel problemen te geven, want Henk had de auto gewassen en helemaal gezogen. Hij zag er prachtig uit, het viel ons allemaal gelijk op. Het kleed voor de modder bleek er echter niet in te liggen en Thea had opdracht gekregen de auto niet mee zo vies te maken. Hoe nu verder? Rob stond met pijn in het hart wat kranten af waar we onze vieze schoenen op konden zetten. We beloofden Thea (om echtscheiding te voorkomen) heel erg voorzichtig in en uit te stappen, zodat de deurranden ook mooi schoon zouden blijven. Het instappen ging perfect. Op de valreep drong nog tot ons door dat we in Epe bij de Ossenstal zouden gaan wandelen. Zonder problemen kwamen we daar terecht.

Door een mooi herfstbos onder gezellig geklets hebben we de gele route van anderhalf uur gelopen.

De Ossenstal zou dan bij terugkomst net open zijn. We bleken zo snel gelopen te hebben dat we nog een kwartier over hadden. Dus hebben we nog een gedeelte van de  rode route gelopen. Hier en daar een alternatief, maar Rob wist de weg, dus het kwam allemaal goed.  Onderweg veel paddestoelen gezien en Jan heeft weer naar hartelust gefotografeerd.

Op de buik liggend fotograferen was voor Jan te vermoeiend,voor Thea was dit geen probleem, het opstaan toch wel een beetje. Deze keer hebben we net niet, zoals gisteren, een kabouter gezien (die zat toen achter een kleine graspol naar ons te kijken).
Het koffiedrinken in de Ossenstal was gezellig. Jan nam, zoals altijd, als hij de kans krijgt, snert met roggebrood en spek.

Michael was gaan toiletteren en kreeg toegefluisterd dat Dinie voor hem een whisky besteld had. Viel dat even tegen toen hij gewone koffie kreeg. Thea wil met Henk met het kereltje (hun kleinzoon) in de Ossenstal gaan eten, want dan kan Don mooi spelen en Opa en Oma eten. Na enig gegoochel met geld, zodat we gezamenlijk betaalden, op naar de auto's. We zijn weer keurig ingestapt, alles was nog heel schoon. Aangekomen in Zwolle weer heel voorzichtig uitgestapt. Thea kan met een gerust hart de auto aan Henk laten zien. Toen bleek nog  dat Thea onvermoede talenten heeft, namelijk kofferbakverkoop. Gaat ze hiermee door of wordt het op advies van Michaël boerderij verkoop aan het fietspad? © Dinie

WANDELING OP DINSDAG 14 NOVEMBER 2006: HEERDE

We zijn weer met het viertal van de dinsdag (Dinie/Michaël/Jan en Joke). Joke wil graag wandelen in het stuk bos, waar Buys Ballot ligt. We weten niet helemààl precies hoe we er moeten komen, maar wel ongeveer. Richting Heerde, voorbij het schietterrein. Ergens linkaf en dan, als we bijna bij de schaapkooi zijn, zien we een informatiebord. Met een route:

De natuur is mooi. Veel gele blaadjes op de grond, en nog heel veel mooi blad aan de bomen.

We kletsen weer heel wat af onderweg. De 3,5 km vonden wij wat kort en daarom liepen we de Daendels wandeling er nog maar even achteraan.

Ook later in de Koekeloere zijn we nog druk bezig: aan de overkant is een apotheek, waar je gratis kan laten testen of je suikerziekte hebt. Na alle meningen gehoord te hebben, besluiten we tòch maar niet te gaan. Ook onze extra pondjes worden besproken. Desondanks laten we ons de koffie, met een lekker koekje, goed smaken. Het was een gezellige morgen. © Joke

WANDELING OP WOENSDAG 15 NOVEMBER 2006: EPE

We zijn nog geen minuut onderweg naar landgoed Eerde of het begint te  regenen. In de auto valt dan het besluit om in Dalfsen onder de bomen te gaan lopen. Wanneer we uit de auto's stappen begint het spontaan harder te regenen. Jan zegt: Zo ga ik niet lopen! Hij stelt voor op maar direct koffie te gaan drinken. We wachten in de auto even tot het wat droger wordt. Het duurde slechts enkele minuten, daarna gaan wij pad. Langs Huize Den Berg:

Het is al snel heerlijk weer en erg zacht. We komen onderweg een voor ons vrij zeldzame paddestoel tegen, en niemand weet welke het precies is:

Vlak voor het einde van de wandeling komen we langs Den Aalshorst:

Voor een uitgebreide beschrijving van de wandeling zie 26 april van dit jaar. 18 graden op 15 november is ons met wandelen nog nooit overkomen.
© Rob

WANDELING OP DINSDAG 21 NOVEMBER 2006: OMMEN
Na enthousiast Eugene en Lia (de zeer gebruinde frankrijkgangers) begroet te hebben gingen we (Gerrit-Jannie-Eugene-Lia-Michaël-Joke en Jan) op weg naar Ommen, landgoed Eerde locatie Steile Oever. Karin zou ook weer meelopen maar moest thuis blijven omdat een raamkozijn vernieuwd werd.

We liepen door veel bladertroep maar zagen ook veel mooie paddestoelen

waar Jannie en Gerrit weer wat over vertelden, zeer leerzaam. Na de wandeling hebben we koffie gedronken en snert gegeten in de lunchroom van Ekkelenkamp in Ommen.  We waren daar voor de eerste keer, heel gezellig en we vonden dat het voor herhaling vatbaar is. Al met al een geslaagde morgen. © Jan

WANDELING OP WOENSDAG 22 NOVEMBER 2006: OLST/DEVENTER
We gingen op pad met 7 NWKC’ers te weten Thea - Ria - Rita - Lia - Jan  - Michaël en Eugene richting Nieuwe Rande op voorspraak van Eugene. Onder weg begon de zon te schijnen en Ria begon spontaan te zingen, volgens ons duidelijk een X factor, ze kan zo meedoen. Op de locatie was het behoorlijk nat en blubberig maar we hebben toch een mooie wandeling gehad weer met een heksenkring.

Lia en Jan gingen er midden in staan,

Thea vond dat maar niks, wat wie weet wat er gebeurd (Lia voelde inderdaad iets). Als compensatie gingen ze een boom omarmen, (ze leken prinses Irene wel):

Koffie hebben we in Wijhe gedronken (Eugene ging voor de snert).Toen de eigenaar ons zag was het commentaar oh zijn jullie dat nou dan, ga ik koffie zetten. Het was lekker warm bij de open haard. © Jan

Week 48, de week van de Koeland Wandelingen:

DINSDAG 28 NOVEMBER 2006: OMMEN
We waren met z'n zessen en na een hoop gepraat (tenslotte hadden de meeste elkaar bijna een week niet gezien) moesten we beslissen, waar gaan we heen. Het Veen bij Hattem was een optie, maar niet iedereen had de doppen bij zich. Tweede voorstel van Jan was: Junner Koelanden bij Ommen. Dat werd met algemene stemmen gekozen, ondanks dat ook daar de tocht een stuk over de verharde weg gaat. Maar de berm is breed en Joke en Jannie waren er nog nooit geweest.  Toen we bij het startpunt aankwamen scheen de zon. Na het oversteken van de weg gingen we gelijk een prachtig gebied in en het bleef zo mooi.

Het is een heel afwisselend gebied (zie ook wandeling van 14 12 2005). Op een gegeven moment kwamen we bij de vogelkijkhut. Jannie, Joke en Dinie zijn naar boven geklommen en we hebben een buizerd en een ons onbekende vogel met zwarte vleugelpunten gezien. Toen we de hut verlieten bleek het gebouw iets met Joke's voorouders te maken te hebben. Haar meisjesnaam stond op de wand. Ze voelde zich er gelijk veel meer thuis, logisch toch, als je naam op de muur staat.

Iets verderop kwamen we in een gebied waar de grote Shetlanders grazen, we hebben ze niet gezien, wel de grote hopen die ze achtergelaten hadden. Het is een afwisselend gebied, want daarna kwam het jeneverbesbosje, wat vrij uniek is in Nederland. Er zijn er maar weinig meer.

Joke werd gelijk medicijnvrouw en vertelde ons dat je de besjes kunt eten. Ze zijn goed voor je nieren en lever en ook voor je keel.  Dus gingen enkelen van ons de besjes eten. Joke gaf instructie, je moet heel goed kauwen dan krijg je lekkere smaakjes, fris en apart. Niet iedereen vond dat, dus er zijn er ook wat uitgespuugd, maar ook veel doorgeslikt. Na nog een klein stukje waren we alweer bij de auto. We hebben heerlijk gewandeld en het weer was fantastisch. We hebben koffie gedronken bij ons nieuwe koffieadresje, een ontdekking van vorige week. Ze verkopen daar prachtig uitziende maar vast ook heel lekker smakende chocolade letters. Joke, Jannie en Dinie waren er bijna niet weg te krijgen. Op de gezellige terugrit naar Zwolle hebben Joke en Dinie constant over de lekkerste recepten gepraat, zodat Eugene en Michaël steeds meer honger kregen. Het was al 1 uur toen we in Zwolle aankwamen, dus ook Jannie en Jan gingen gauw naar huis om te eten. © Dinie

WOENSDAG 29 NOVEMBER 2006: OMMEN

We gingen met z’n negenen op weg naar Arrien - Stegeren.De wandelaars waren Thea/ Joke/Rita(nieuwe naam Annie)/Ria/Dinie/Michael/Rob/Eugene en Jan. We waren hier als eens geweest maar niet iedereen had hier al een keer gelopen. Het was zeer afwisselend met bos - weide - asfaltweg en Jeneverbesstruiken. Iedereen genoot van de natuur. Thea had haar wandelschoenen vergeten op te halen bij de schoenmaker dus liep ze op oude schoenen wat haar eigenlijk niet zo slecht beviel. Koffie gedronken in een nieuwe locatie Restaurant de Bootsman. In de auto terug vertelde iemand dat ze een eau de toilet had gehad die na enige tijd begon te stinken naar WC reiniger,ze beloofde het de volgende keer op te doen. Nou we zijn benieuwd (nee we noemen geen namen). © Jan